میکده ی فرشتگان(1)
مباحث علمی، ادبی ، قرآنی ، اجتماعی،اخلاقی ، تربیتی و طبی ...  
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

نعمات و آیات بی پایان خدا مهربان

 قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

بگو اگر دريا براى كلمات پروردگارم مركب شود پيش از آنكه كلمات پروردگارم پايان پذيرد قطعا دريا پايان مى‏يابد هر چند نظيرش را به مدد [آن] بياوريم

نشانه‏ هاى الهى، بى‏ نهایت است وانسان حتّى از شمارش و نگارش آنها نیز ناتوان است. «لنفد البحر قبل ان تنفد»

هر پدیده‏اى نشانه وكلمه‏اى از پروردگار و در مسیر رشد و تربیت انسان است. «كلمات ربّى»

 آيه شماره 109  از سوره مبارکه الكهف‏

 

 قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

بگو اگر دريا براى كلمات پروردگارم مركب شود پيش از آنكه كلمات پروردگارم پايان پذيرد قطعا دريا پايان مى‏يابد هر چند نظيرش را به مدد [آن] بياوريم

نشانه‏هاى الهى، بى‏نهایت است وانسان حتّى از شمارش و نگارش آنها نیز ناتوان است. «لنفد البحر قبل ان تنفد»

هر پدیده‏اى نشانه وكلمه‏اى از پروردگار و در مسیر رشد و تربیت انسان است. «كلمات ربّى»

 آيه شماره 109  از سوره مبارکه الكهف‏

 


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اخلاقی و اعتقادی
[ دوشنبه ۲۵ اسفند۱۳۹۳ ] [ 22:8 ] [ حبیب غفاری ]

شجره طیبه

 أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء

آيا نديدى خداوند چگونه مثال زده سخنى پاك را كه مانند درختى پاك است كه ريشه‏اش استوار و شاخه‏اش در آسمان است

در مثال‏هاى قرآن دقت كنیم. «اَلَم تَر»

عقیده حقّ، كلمه‏ى طیّبه‏اى است كه اصل آن در قلب مؤمن ثابت است. «اصلها ثابت» و از الطاف خداوند آن است كه مؤمنان را بر این عقیده حفظ مى‏كند.

 «یثبّت اللَّه الّذین آمنوا بالقول الثّابت»

كلام حقّ، پایدار واستوار و پابرجاست. «كلمة طیبة... اصلها ثابت»

آيه شماره 24  از سوره مبارکه إبراهيم‏

 


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اخلاقی و اعتقادی
[ پنجشنبه ۲۱ اسفند۱۳۹۳ ] [ 8:18 ] [ حبیب غفاری ]

معنی این تصویر را فقط عاشقان اهل بیت (ع) می فهمند

افسران - معنی این تصویر را فقط شیعه میفهمد......

موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی، جملات آموزنده، تصاویر زیبا و دیدنی
[ پنجشنبه ۱۴ اسفند۱۳۹۳ ] [ 0:50 ] [ حبیب غفاری ]

خواهی نشوی رسوا همرنگ خدایت شو.

افسران - خواهی نشوی رسوا همرنگ خدایت شو.

مردم می گویند: خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو؛ اما خداوند می فرماید خواهی نشوی رسوا همرنگ خدایت شو.
تبعیت از اکثریت از دیدگاه قرآن: اگر از اکثر کسانی که در زمین هستند پیروی کنی تو را منحرف می کنند!-آیه 116 سوره مبارکه انعام


پس نتیجه حاصل می شود:

خواهی که شوی رسوا همرنگ جماعت شو!


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی، مباحث اخلاقی و اعتقادی، جملات آموزنده
[ سه شنبه ۱۲ اسفند۱۳۹۳ ] [ 7:3 ] [ حبیب غفاری ]
[ یکشنبه ۱۰ اسفند۱۳۹۳ ] [ 22:49 ] [ حبیب غفاری ]

برای قرار باید  بی قرار باشی

افسران - قرار تابی قرار

برای رسیدن به "قرار" باید "بی قرار" شد
،انقدر که جز رسیدن چاره ای برای دلت نبینی....
محبوب را هرچه بیشتر بشناسی بیشتر بی قرارش میشوی...


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی، مباحث اخلاقی و اعتقادی، جملات آموزنده
[ جمعه ۱۰ بهمن۱۳۹۳ ] [ 12:36 ] [ حبیب غفاری ]

کمپین حمایت از رسول مهربانی ها

افسران - کمپین حمایت از رسول مهربانی ها

موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی، مباحث اخلاقی و اعتقادی
[ جمعه ۲۶ دی۱۳۹۳ ] [ 12:28 ] [ حبیب غفاری ]

علم و آگاهي امام زمان(عج)

با توجه به ولايت تکويني امام معصوم(ع) حديثي در مورد امام عصر(عج) وارد شده است که امام زمان(عج) هفته اي يک بار به اعمال شيعيان رسيدگي مي کنند. چگونه اين حديث با ولايت تکويني امام معصوم(ع) قابل انطباق است؟

 

1. از مجموع روایات مربوط به علم امام ــ که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود ــ چنین استفاده می شود که امام معصوم از آن حیث که بشر است مانند دیگر افراد بشر بوده فرقی از حیث بشری با آنها ندارد ، امّا از آن حیث که امام و حجّت خدا و خلیفه او در زمین است ، به اذن و مشیّت خدا ، علم بالفعل به تمام امور داشته و لحظه ای دچار غفلت نمی شود. طبق این گونه روایات امام معصوم(ع) حتّی در خواب نیز گرفتار غفلت نمی شود چه رسد به وقت بیداری.

1) « عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ :  قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) سَأَلْتُهُ عَنْ عِلْمِ الْإِمَامِ بِمَا فِي أَقْطَارِ الْأَرْضِ وَ هُوَ فِي بَيْتِهِ مُرْخًى عَلَيْهِ سِتْرُهُ .

 


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی، مباحث اخلاقی و اعتقادی، احادیث اخلاقی و اجتماعی، جملات آموزنده، زندگینامه چهارده معصوم (ع)، احکام و مسائل شرعی
ادامه مطلب
[ جمعه ۱۲ دی۱۳۹۳ ] [ 18:27 ] [ حبیب غفاری ]

قرآن کریم در کلام کریمان عالم

پیامبر اکرم (ص) فرمود : من دو چیز را در میان شما باقی گذاشتم ، تا وقتی که به آن دو چنگ زنید هرگز گمراه نخواهید شد : یکی قرآن ، دیگری خاندانم . جامع الاخبار و الآثار کتب القرآن جلد 1  صفحه 94

رسول خدا (ص) فرمود : برتری قرآن بر سایر سخنها همانند برتری خدا بر مخلوقات اوست.       جامع الاخبار و الآثار کتب القران جلد 1  صفحه 182

رسول اکرم (ص) فرمود : قرآن جز خدا بهترین و برتری چیزهاست ، کسی که احترام قرآن را نگه دارد به خدا احترام کرده است، و کسی که حرمت قرآن را نگه ندارد نسبت به خدا بی حرمتی کرده است،احترام به قرآن در پیشگاه الهی همانند احترام پدر به فرزند است.

( باید توجه داشته باشیم که احترام به قرآن این نیست که بوسش کنیم و یک گوشه بزاریم و خاک بخورد ، احترام و حرمت قرآن زمانی حفظ میشود که به احکام آن عمل نماییم ، خود قرآن میفرماید ما شفا و رحمتیم برای اهل عمل و خزلان و گرفتاری را زیاد می کنیم برای کسانی که اهل عمل به قرآن نیستند )     

جامع الاخبار و الآثار جلد 1  صفحه 420


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی، مباحث اخلاقی و اعتقادی، احادیث اخلاقی و اجتماعی
ادامه مطلب
[ سه شنبه ۲ دی۱۳۹۳ ] [ 17:17 ] [ حبیب غفاری ]

فرق رسول و نبی

نبی در لغت به معنای " خبر دهنده" است (1) که اگر با تشدید"نبیِّ" خوانده شود به معنای "رفعت و بلندى" است و رسول در لغت به معنای" فرستاده شده" است(3)


واز آنجا كه در قرآن برای واژه رسول و نبی، فرق خاصی بیان نشده است، مفسرین ملاکهای هر یک را بیان کرده و آن را با شواهد و قرائنی همراه ساخته اند که البته هر یک دارای اشکالات و نقدهایی بوده است اما به نظر می رسد یگانه راه برای کشف این حقیقت رجوع به اهل بیتی است که همسنگ قرآن بوده و مفسران حقیقی آن به شمار می آیند

 


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اخلاقی و اعتقادی
ادامه مطلب
[ شنبه ۲۹ آذر۱۳۹۳ ] [ 10:31 ] [ حبیب غفاری ]

سدّ ذوالقرنین مطروحه درسوره مبارکه کهف کجاست؟

در سرزمين قفقاز ميان درياى خزر و درياى سياه سلسله كوه هايى است كه همچون يك ديوار، شمال را از جنوب جدا مى كند. تنها تنگه اى كه در ميان اين كوه هاى ديوار مانند وجود دارد به تنگه داريال معروف است و در همان جا تاكنون ديوار آهنين باستانى به چشم مى خورد و به همين جهت بسيارى معتقدند كه سد ذوالقرنين همين سد است. حتی در منابع جغرافیایی مانند (مسالک و مالک ابن خرداذ به ص 152 و در کتاب احسن التقاسیم ، مقدسی ج 2 ص 532) اشاره میکند که سد ذوالقرنین در همین منطقه قفقاز قرار دارد


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، داستان های قرآنی
[ یکشنبه ۲۳ آذر۱۳۹۳ ] [ 13:46 ] [ حبیب غفاری ]

مهره ی مار حقیقی

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا[1]؛

همانا كسانى كه ايمان آورده و عمل هاى شايسته كرده اند، به زودى خداى رحمان براى آنها دوستى و محبتى (در دل هاى فرشتگان و مؤمنان در دنيا و آخرت) قرار مى دهد.

Surely (as for) those who believe and do good deeds for them will Allah bring about love

پی نوشت :

1.سوره : مريم آیه : 96


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی
[ یکشنبه ۱۶ آذر۱۳۹۳ ] [ 12:13 ] [ حبیب غفاری ]

 

نتیجه تقلید كوركورانه، حسرت است

 

 وَبَرَزُواْ لِلّهِ جَمِيعًا فَقَالَ الضُّعَفَاء لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعًا فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللّهِ مِن شَيْءٍ قَالُواْ لَوْ هَدَانَا اللّهُ لَهَدَيْنَاكُمْ سَوَاء عَلَيْنَآ أَجَزِعْنَا أَمْ صَبَرْنَا مَا لَنَا مِن مَّحِيصٍ 21

 

و همگى در برابر خدا ظاهر مى‏شوند پس ناتوانان به گردنكشان مى‏گويند ما پيروان شما بوديم آيا چيزى از عذاب خدا را از ما دور مى‏كنيد مى‏گويند اگر خدا ما را هدايت كرده بود قطعا شما را هدايت مى‏كرديم چه بى‏تابى كنيم چه صبر نماييم براى ما يكسان است ما را راه گريزى نيست

 

در قیامت، همه‏ى مردم یكجا در پیشگاه خداوند حاضر مى‏شوند.«جمیعاً»

 

نتیجه تقلید و پیروى كوركورانه، حسرت است. «كنا لكم تبعاً فهل انتم مغنون»

 

دوزخیان تنها تخفیف گوشه‏اى از عذاب را توقع دارند، نه تمام آن را. «من‏شى»

 

هدایت و ضلالت رهبران جامعه، در سعادت یا شقاوت مردم نقش مهمى دارد. «لو هدانا اللَّه لهدیناكم»

 

یكى از عذاب‏هاى روحى وروانى رهبران فاسد در قیامت، اقرار آنها به ناتوانى و بدبختى خود، در برابر پیروان خویش است. «لو هدانا اللَّه لهدیناكم»

 

آنها كه در دنیا، به انبیا مى‏گفتند: براى ما فرقى ندارد كه ما را موعظه كنید یا نكنید. «سواء علینا اَوَعظت ام لم تكن من الواعظین» در قیامت هم مى‏گویند: فرقى ندارد كه ما جیغ بكشیم یا آرام باشیم، به هر حال، دچار عذابیم. «سواء علینا أجزعنا ام صبرنا»

 

فرار از دادگاه و كیفر الهى امكان ندارد. «ما لنا من محیص»

 

در قیامت میان كفّار، قیل و قال و گفتگو بسیار است. «قال ....قالوا»

 

در قیامت هیچ‏كس نمى‏توانند مانع عذاب الهى شود. «فهل أنتم مغنون»

 

آيه شماره 21  از سوره مبارکه إبراهيم‏

 

 

 


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی
[ پنجشنبه ۸ آبان۱۳۹۳ ] [ 7:12 ] [ حبیب غفاری ]

 ذکرو یاد ایام خدا و گذشتگان 

 وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ

و در حقيقت موسى را با آيات خود فرستاديم [و به او فرموديم] كه قوم خود را از تاريكيها به سوى روشنايى بيرون آور و روزهاى خدا را به آنان يادآورى كن كه قطعا در اين [يادآورى] براى هر شكيباى سپاسگزارى عبرتهاست

انبیا باید معجزه داشته باشند. «ارسلنا... بِایاتنا»

هدف كلّى انبیا، یكى است. خداوند در آیه اوّل این سوره به پیامبر اسلام، و در این آیه به حضرت موسى مى‏فرماید: مردم را از تاریكى‏ها خارج كنید و به نور هدایت نمایید. «اخرج قومك»

اوّلین حوزه‏ى مأموریت انبیا، قوم خودشان است. «قومك»

راه نجات مردم از ظلمات، یاد قهر وقدرت خدا نسبت به ستمگران و توجّه به الطاف اونسبت به گذشتگان است. «ذكّرهم بایّام اللَّه»

توجّه به تاریخ، زمینه‏ى صبر و شكر را در انسان به وجود مى‏آورد. یادآورى مصیبت‏ها وتلخى‏هاى گذشته و برطرف شدن آنها، انسان را به شكر وادار مى‏كند. و توجّه به پایدارى امّت‏ها و پیروزى آنان، آدمى را به صبر و مقاومت دعوت مى‏كند. «ان فى ذلك لایات لكل صبار شكور»

همه‏ى روزها روز خداست، امّا روز تجلّى قدرت خداوند حساب دیگرى دارد. (تجلّى قدرت او در قهر بر كفّار و تجلّى لطف او بر مؤمنین.) «ایّام اللَّه»

هرگونه جشن یا سوگوارى و مراسم ویژه‏اى كه بزرگداشت ایام‏اللَّه باشد جایز است. «ذكّرهم بایّام اللَّه» (بر خلاف نظر فرقه‏ى منحرف وهّابیّت)

مؤمن در سختى، صبر و در رفاه، شكر مى‏كند. «صبّار شكور»

صبر زمینه درك حقیقت است. «لایات لكل صبار»

آيه شماره 5  از سوره مبارکه إبراهيم‏


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی
[ سه شنبه ۶ آبان۱۳۹۳ ] [ 6:55 ] [ حبیب غفاری ]

یاران صبر « آغاز محرم »

 وَالَّذِينَ صَبَرُواْ ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلاَنِيَةً وَيَدْرَؤُونَ

بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُوْلَئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ

و كسانى كه براى طلب خشنودى پروردگارشان شكيبايى كردند و نماز برپا داشتند و از آنچه

روزيشان داديم نهان و آشكارا انفاق كردند و بدى را با نيكى مى‏زدايند ايشان راست فرجام

خوش سراى باقى

صبر و استقامتى ارزش دارد كه براى خداوند و در راه او باشد. (نه هر تعصب و لجاجت

و یكدندگى) «صبروا ابتغاء وجه ربّهم»

نماز باید اقامه شود، نه آنكه فقط خوانده شود. یعنى باید آداب، شرایط، حدود و دستورات آن

مراعات شود. «اقاموا الصّلاة»

رابطه با خدا بدون كمك به دیگران مقبولیّتى ندارد، گرچه كمك هم تنها كمك مالى نیست. «اقاموا الصّلاة و انفقوا»

به انفاق خود مغرور نشوید، آنچه مى‏دهید از اوست. «انفقوا ممّا رزقناهم»

وقتى نیّت كار «ابتغاء وجه ربّ» یعنى رضایت پروردگار شد، دیگر پنهان و آشكار عمل

مهم نیست. «سراً و علانیةً»

حكمت اقتضا مى‏كند كه بعضى از كمك‏ها علنى وبعضى دیگر مخفى باشد. «سرّاً وعلانیةً»

گناه را با توبه، منكر را با معروف، ظلم را با عفو، ناسزا را با سلام، عذاب را با صدقه،

جفا را با صله، استبداد را با مشورت و ولایت طاغوت و شیطان را با ولایت حقّ جبران

نماییم. «یدرون بالحسنة السّیّئة»

خوش عاقبتى در دنیا و آخرت از آنِ صاحبان خرد است. «اولوا الالباب... اولئك لهم عقبى

الدار»

شماره 22  از سوره مبارکه الرعد


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی، مباحث اخلاقی و اعتقادی
[ یکشنبه ۴ آبان۱۳۹۳ ] [ 8:11 ] [ حبیب غفاری ]

توجه در آیات خداوند متعال

 أَلَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللَّهِ لِيُرِيَكُم مِّنْ آيَاتِهِ

 إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ

آيا نديدی كه كشتيها به نعمت‏خدا در دريا روان مى‏گردند تا برخى از نشانه‏هاى [قدرت] خود را به شما بنماياند قطعا در اين [قدرت نمايى] براى هر شكيباى سپاسگزارى نشانه‏های است

علاوه بر آیات آسمانى لازم است  به آیات زمینى نیز توجّه كنیم. (در آیات متعدد قرآن کریم  به آسمان، و ماه و خورشید اشاره شده ا ست ، در این آیه  نظر مبارک پیامبراکرم (ص) و همه مردم  را به زمین، دریا و كشتى معطوف داشته است  «اَلَم تَرَ أنّ الفلك...»

یکی از راه های دعوت به خدا و تبلیغ و ارشاد  بیان و توجه دادن مردم  وخود به نعمت‏ها ی خداوند  ازجمله  مسائل طبیعى و در دسترس مردم می باشد . «اَلَم تَرَ أنّ الفلك...»

به آفریده‏ها ساده لوحانه و ساده  ننگریم، «اَلَم تَرَ» آفریده‏ها، آیات الهى هستند. «لیریكم من آیاته...»

حركت كشتى در آب، از نعمت‏هاى پر رمز و راز الهى است. «تجرى فى البحر بنعمت اللّه»

اگر مى‏خواهیم نشانه‏هاى زیادترى از قدرت‏نمایى خدا را درك كنیم و بهره‏هاى فراوان‏ترى از نعمت‏هاى الهى ببریم، باید حوصله‏ى بیشترى از خود نشان دهیم. («صبّار»، یعنى صبر زیاد) و باید سعى كنیم ازنعمات الهی بهتر ، بجا و بموقع  استفاده نماییم  و همواره سپاس‏گزار  خداوند منان باشیم. («شكور»، یعنى شكر فراوان و استفاده درست و بهینه از نعمات خدا)

آيه شماره 31  از سوره مبارکه لقمان‏


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی، مباحث اخلاقی و اعتقادی
[ شنبه ۳ آبان۱۳۹۳ ] [ 9:17 ] [ حبیب غفاری ]

شرط بخشش

 إِلاَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ

مگر كسانى كه شكيبايى ورزيده و كارهاى شايسته كرده‏اند [كه] براى آنان آمرزش و پاداشى بزرگ خواهد بود

صبر در برابر حوادثِ تلخ و شیرین زندگى، از بهترین مصادیق عمل صالح است. «صبروا و عملوا الصالحات»

مؤمن، نه یأس دارد ونه كفران وتفاخر، بلكه نشكن ومقاوم است. «صبروا»

صبر و پایدارى وسیله‏ى آمرزش گناهان است. «الذین صبروا ... لهم مغفرة»

اگر بدانیم كه چه پاداشى در انتظار ماست، صبر براى ما شیرین مى‏شود. «الذین صبروا... لهم مغفرة و اجرٌ كبیر»

دفع خطر، مهم‏تر از جلب منفعت است. اوّل «مغفرة»، آنگاه «اجر كبیر»

آيه شماره 11  از سوره مبارکه هود


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی
[ چهارشنبه ۲۳ مهر۱۳۹۳ ] [ 6:43 ] [ حبیب غفاری ]
تاریخچه یهود

یعقوب فرزند إسحاق، که او را اسرائیل (بنده خدا) مى‏گویند دوازده فرزند داشت که چهارمین فرزند او (یهوذا) بود.

یهوذا و برادرانش با پدر خود یعقوب، در کنعان (فلسطین) سکونت داشتند و پس از واقعه مشهور حضرت یوسف که یهوذا هم در آن شرکت داشت، در سال1740 قبل از میلاد، کنعان را به عزم مصر ترک گفتند. . . .

 

آن روزها مصر مملکت پر جمعیّت و با ثروتى بود و هرکس بر آن حکومت مى‏کرد، چنان بود که بر جهان حکومت مى‏کند.

 


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، داستان های قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی، نقدی بر بهائیت و وهابیت
ادامه مطلب
[ یکشنبه ۲۰ مهر۱۳۹۳ ] [ 0:34 ] [ حبیب غفاری ]

قال الله تعالی: «ألَم یَعلَم بأنَّ اللهَ یَری» (علق/14)

افسران - قال الله تعالی: «ألَم یَعلَم بأنَّ اللهَ یَری» (علق/14)

موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اخلاقی و اعتقادی، جملات آموزنده، تصاویر زیبا و دیدنی
[ جمعه ۱۸ مهر۱۳۹۳ ] [ 22:57 ] [ حبیب غفاری ]

یاری ملائکه

بَلَى إِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَيَأْتُوكُم مِّن فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ

آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِكَةِ مُسَوِّمِينَ

آرى اگر صبر كنيد و پرهيزگارى نماييد و با همين جوش [و خروش] بر شما بتازند همانگاه پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته نشاندار يارى خواهد كرد

استقامت وتقوا، عامل نزول فرشتگان وامدادهاى غیبى است.

«ان تصبروا و تتّقوا... یمددكم ربّكم»

امدادهاى الهى، اختصاص به زمان پیامبر ندارد.

«ان‏تصبرواوتتّقوا... یمددكم‏ربّكم»

مقاومت همراه با تقوا ارزش دارد وگرنه لجاجت و یكدندگى است.

«ان‏تصبروا و تتّقوا»

از دشمن غافل نشویم كه هجوم او خشمگینانه و خروشان است.

«یاتوكم من فورهم»

هرگاه هجوم دشمن بر اهل تقوا شدید باشد،

خداوند نیز برامدادهاى خود مى‏افزاید.

«یاتوكم من فورهم... بخمسة آلاف»

آيه 125 / سوره مبارکه آل عمران


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، داستان های قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی، جملات آموزنده
[ چهارشنبه ۹ مهر۱۳۹۳ ] [ 18:6 ] [ حبیب غفاری ]

دعا همراه با  صبر و مقاومت

 

وَلَمَّا بَرَزُواْ لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُواْ رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا

 

وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ

 

و هنگامى كه با جالوت و سپاهيانش روبرو شدند گفتند پروردگارا بر

 

[دلهاى] ما شكيبايى فرو ريز و گامهاى ما را استوار دار و ما را بر

 

گروه كافران پيروز فرماى

 

همیشه و به خصوص در جبهه‏ها، دعا همراه با حركت لازم است، نه دعا به جاى حركت. «برزوا لجالوت... ربّنا افرغ...»

صبر و پیروزى، ملازم یكدیگرند. در اثر صبر، ظفر آید. «صبراً... وانصرنا»

دعاهاى خود را با «ربّنا» آغاز كنیم. «ربّنا افرغ...»

در شداید، انسان به صبرِ بسیار محتاج است. «افرغ» به معناى نزول فراوان است. كلمه «صبراً» نیز در قالب نكره آمده است كه نشانه‏ى صبر بزرگ است.

پشت سر گذاشتن امتحانات و موفقیّت در آنها شما را مغرور نكند، باز هم از خداوند استمداد نمائید. «ثبت اقدامنا»

وظیفه انسان، حركت و تلاش است، امّا پیروزى بدست خداست. «وانصرنا»

پیروزى در جنگ، زمانى با ارزش است كه هدف رزمندگان برترى حقّ بر باطل باشد، نه برترى یكى بر دیگرى. «وانصرنا على القوم الكافرین» 

آيه  250  /سوره مبارکه بقره


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی، دفاع مقدس و بسیج
[ دوشنبه ۷ مهر۱۳۹۳ ] [ 23:5 ] [ حبیب غفاری ]

 

اهل تقوا چیست ؟

 

الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالأَسْحَارِ

 

صبرکنندگان و راستگويان و فرمانبرداران و انفاق‏كنندگان و آمرزش‏

 

خواهاندر سحرگاهان

 

طبق از آیه شریفه اهل کسانی هستند که : 

الف:  صبرمی کنند:

 


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی
ادامه مطلب
[ یکشنبه ۶ مهر۱۳۹۳ ] [ 9:37 ] [ حبیب غفاری ]
اوقات سه گانه نماز در آیات قرآن 
 

خداوند متعال در سورة اسراء (بني اسراييل) آية 78 به اوقات سه گانه نماز هاي روزانة واجب اشاره فرموده است:

 

 

«أقم الصلاهَ لدلوك الشمس الي غسق الليل و قرءآن الفجر»

 

 

نماز را از زوال خورشيد (هنگام ظهر) تا نهايت تاريكي شب (= نيمه شب) بر پا دار. و هم چنين قرآن فجر (= نماز صبح) را.


كه «دلوك الشمس» هنگام ظهر را گويند و شامل وقت نماز ظهر و عصر مي شود، و «غسق الليل» تا نصف شب را مي گويند و شامل وقت نماز مغرب و عشاء مي شود، و تنها نماز صبح مي ماند كه از آن تعبير به «قرءآن الفجر» آورده و اشاره به وقت نماز صبح است.[1]


آية شريفة 114 سورة هود

 

«واقم الصلوهَ طرفي النهار و زلفاً من الليل»

 

در دو طرف روز (= اول و آخر آن) و نخستين ساعات شب، نماز را بپا دار اين آيه نيز به وقت نماز صبح و مغرب و عشاء اشاره دارد.[2]


آن چه در پايان قابل بيان است اين است که: در بين مفسران و فقها، ذيل اين آيات اختلاف نظر نيز وجود دارد ... .

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. تفسير الميزان، ج19، ذيل سوره مزمل.
2. تفسير راهنما، ج19، ذيل سوره مزمل مراجعه شود.



موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی
[ پنجشنبه ۳ مهر۱۳۹۳ ] [ 10:52 ] [ حبیب غفاری ]
[ جمعه ۲۸ شهریور۱۳۹۳ ] [ 7:13 ] [ حبیب غفاری ]
عجیب ترین وعده خدا به مؤمنین

بخشی از آیات قرآن کریم به بیان ثواب و عقابیست که در قیامت نصیب انسانها می شود. به آنها که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند وعده بهشت و نعمتهای بهشتی داده شد و کسانی را که به آیات الهی و دعوت فرستادگان او پشت کرده و به گناه و معصیت خو کردند از جهنم و عذابهای آن برحذر داشت.


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اخلاقی و اعتقادی، احادیث اخلاقی و اجتماعی
ادامه مطلب
[ شنبه ۲۲ شهریور۱۳۹۳ ] [ 22:58 ] [ حبیب غفاری ]
 سوره قدر و  امام زمان (عج)

شب قدر در هر سال و تا برپایی قیامت ادامه دارد، پس باید صاحب شب قدر که بعد از پیامبر اکرم(ص) اوصیاء معصوم آن بزرگوار هستند، نیز برای همیشه وجود داشته باشند، وگرنه فرشتگان بر چه کسی فرود آیند و کتاب تقدیر را نزد چه کسی بگشایند؟!

 

آیات سوره مبارکه قدر و روایات معتبری که در تفسیر آن وارد شده، استفاده می‌شود این است که فرشتگان در شب قدر، مقدرات یک سال را نزد «ولی مطلق زمان» می‌آورند و بر او عرضه می‌کنند. این واقعیت از نخستین روز خلقت بوده و بر نخستین پیامبر و وصی او نازل می شده و تا قیام قیامت ادامه دارد.(۱) زیرا زمین از نخستین روز آفرینش تا برپایی قیامت بی‌حجت نخواهد بود و خداوند در شب قدر، مقدّرات امور عالم را به وسیله ملائکه و روح که اعظم ملائکه است، نزد آن حجت بر زمین (خواه پیامبر باشد و خواه وصی او) می‌فرستد.


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی، مباحث اخلاقی و اعتقادی، زندگینامه چهارده معصوم (ع)
ادامه مطلب
[ شنبه ۲۸ تیر۱۳۹۳ ] [ 17:11 ] [ حبیب غفاری ]
[ سه شنبه ۲۴ تیر۱۳۹۳ ] [ 1:6 ] [ حبیب غفاری ]
[ سه شنبه ۱۷ تیر۱۳۹۳ ] [ 19:49 ] [ حبیب غفاری ]
[ سه شنبه ۱۷ تیر۱۳۹۳ ] [ 16:5 ] [ حبیب غفاری ]

دعای شیوا و زیبا امام صادق(ع)

قبل از قرائت قرآن

امام صادق (ع) قبل از قرائت قرآن ، قرآن کریم را به دست

مبارکشان می‌گرفتندو می فرمودند: 

«أللّهُم إنّی أشهَدُ

أنَّ هذا کِتابُکَ المُنزَلُ مِن عِندِکَ علی رَسولِکَ مُحمَّدِ بنِ عبدالله (ص)

وَ کلامُکَ النّاطِقُ علی لسانِ نَبِیِّکَ

جَعَلتَهُ هادیاً مِنکَ إلی خَلقِکَ وَ حَبلاً مُتَّصِلاً فیما بَینَکَ وَ بَینَ عِبادِک ؛

أللُّهُمَّ إنّی نَشَرتُ عَهدَکَ وَ کِتابَکَ

اللّهُمَّ فَاجعَل نَظری فیهِ عِبادةً وَ قِرائَتی فیهِ ذِکراً وَ فِکری فیهِ اعتِباراً


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اخلاقی و اعتقادی، احادیث اخلاقی و اجتماعی
ادامه مطلب
[ پنجشنبه ۱۲ تیر۱۳۹۳ ] [ 21:3 ] [ حبیب غفاری ]

بچه ها " قرآن  "  را زیاد بخوانید 

افسران - نور قرآن

موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی، مباحث اخلاقی و اعتقادی، سیره و زندگی نامه بزرگان
[ سه شنبه ۱۰ تیر۱۳۹۳ ] [ 16:40 ] [ حبیب غفاری ]
[ دوشنبه ۹ تیر۱۳۹۳ ] [ 11:11 ] [ حبیب غفاری ]

خطبه ی پیامبر اکرم (ص)در آخرین روز ماه مبارک شعبان

عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ عليه السلام قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله عليه وآله خَطَبَنَا ذَاتَ يَوْمٍ فَقَالَ:

أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِي وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ.

اي مردم! ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به سوي شما رو كرده است.ماهي كه نزد خدا، بهترين ماههاست و روزهايش بهترين روزها و شبهايش بهترين شبها و ساعتهايش بهترين ساعته است.

لطفاً جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک فرمایید. 


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی، مباحث اخلاقی و اعتقادی، احادیث اخلاقی و اجتماعی، جملات آموزنده
[ جمعه ۶ تیر۱۳۹۳ ] [ 1:37 ] [ حبیب غفاری ]
نفحات الهی چیست ؟ 

«نفحه الهی» همان «نسیم ربّانی» است كه از جانب خداوند متعال می‌وزد، كه موجب «قبض» و «بسط» در حالات سالك راه است.

تعریف نفحات الهی

در لغت «نفحه» به معنای «دمیدن»، «وزیدن» و «نسیم» آمده است.1

نفحات الهی در اصطلاح
اما در اصطلاح اخلاق و عرفان چون تجلیات اسمائی و اوصافی حضرت ذوالجلال است.

انواع و مراتب نفحات
تفحات الهی را در دو مورد عام و خاص مورد شناسائی قرار داده و تلاش بر این است که از هر کدام جداگانه سخن گفته شود. گو این که بی نهایت نوع و مرتبه نفحه می تواند وجود داشته باشد لیکن ناگزیر باید به چند موقف درشت آن اشاره داشت تا که از بحث استفاده ای پایدار حاصل آید.


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اخلاقی و اعتقادی، احادیث اخلاقی و اجتماعی، جملات آموزنده
ادامه مطلب
[ جمعه ۶ تیر۱۳۹۳ ] [ 0:6 ] [ حبیب غفاری ]

تکمیل سه فریضه یه سه فریضه دیگر

امام رضا عليه السلام فرمودند :

خداوند متعال فرمان داده سه فریضه  همراه سه فریضه ديگر انجام گيرد:

 1 ـ به نماز همراه زكات فرمان داده است،

پس كسى كه نماز بخواند و زكات نپردازد نمازش نيز پذيرفته نمى شود.

 2 ـ به سپاسگزارى از خودش همراه سپاسگزاری پدر و مادر فرمان داده است،

پس كسى كه از پدر و مادرش سپاسگزارى نكند، خدا را شكر نكرده است.

 3 ـ به تقواى الهى همراه  صله رحم فرمان داده است 

 پس كسى كه صله رحم انجام ندهد تقواى الهى را هم بجا نياورده است.


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اجتماعی و سیاسی، مباحث اخلاقی و اعتقادی، احادیث اخلاقی و اجتماعی، جملات آموزنده
[ پنجشنبه ۵ تیر۱۳۹۳ ] [ 9:21 ] [ حبیب غفاری ]

تست جالب سنجش بینایی و شنوایی در قرآن 

« مَثَلُ الْفَرِیقَیْنِ كَالأَعْمَى وَالأَصَمِّ وَالْبَصِیرِ وَالسَّمِیعِ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلاً أَفَلاَ تَذَكَّرُونَ »

(سوره هود آیه 24) ؛

مَثَل این دو گروه، چون نابینا و كر [در مقایسه‏] با بینا و شنواست. آیا در مَثَل یكسانند؟

پس آیا پند نمى‏گیرید؟


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، ابیات و عبارات ادبی
[ سه شنبه ۳ تیر۱۳۹۳ ] [ 9:30 ] [ حبیب غفاری ]

تفکر راه شناخت خویش و خدا  - اهمیت و معنای تفکر

تفکرمبنای شناخت خود و خدای خویش است  ، تفکر در حقیقت از اسباب و مقدماتی است که انسان را به عرفان نظری که برترین معارف یعنی شناخت صفات و افعال خداست و نیز به یک حالت نفسانی که برترین حالات یعنی بریدن از همه و پیوستن به خداست، می رساند.

تفکر راه شناخت خویش و خدا/ اهمیت و معنای تفکر از منظر دینی
 
تفکر سیر باطنی از مبدا به مقصود است و انسان بدون این سیر نمی تواند از نقص به کمال برسد. تفکر عبارت است از عبرت گرفتن از آن چه مایه ی عبرت است و پند گرفتن از موعظه ها.

موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اخلاقی و اعتقادی، ابیات و عبارات ادبی، جملات آموزنده
ادامه مطلب
[ پنجشنبه ۸ خرداد۱۳۹۳ ] [ 11:1 ] [ حبیب غفاری ]
[ سه شنبه ۶ خرداد۱۳۹۳ ] [ 16:57 ] [ حبیب غفاری ]

حقیقت وحی و چگونگی دریافت اولین وحی توسط پیامبر (ص)

حقیقت وحی بعنوان یک شعور مرموز برای ما روشن نیست همان گونه که حقیقت نزول قرآن هم برای فهم انسان­های عالی بسیار سنگین است تا چه رسد به انسان­های عادی و ما با توجه به پرتو نورانی وحی پی به عظمت و مجد آن می­بریم و آن را تصدیق می­کنیم اما نمی­توانیم تصویری همه جانبه از آن داشته باشیم.[i]


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اخلاقی و اعتقادی، احادیث اخلاقی و اجتماعی، ایام خاص (عید و عزا)، زندگینامه چهارده معصوم (ع)
ادامه مطلب
[ سه شنبه ۶ خرداد۱۳۹۳ ] [ 16:48 ] [ حبیب غفاری ]

آغاز نزول قرآن کریم

قرآن کریم توسط وحی از سوی خداوند متعال به حضرت محمد صلی الله علیه و آله در طول مدت نبوّتش نازل گردید، تا پیامبر بوسیله این کتاب مردم را به سوی حق و حقیقت و مقام ارزش انسانی و دوری نمودن از کارهای خلاف عقل دعوت کند، البته نزول قران حدودا بیست سه و سال به طول انجامید.

شروع نزول قرآن


موضوعات مرتبط: مباحث قرآنی، مباحث اخلاقی و اعتقادی، سیره و زندگی نامه بزرگان، ایام خاص (عید و عزا)، زندگینامه چهارده معصوم (ع)، مطالب متفرقه ولازم
ادامه مطلب
[ سه شنبه ۶ خرداد۱۳۹۳ ] [ 13:44 ] [ حبیب غفاری ]
   ........   مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

مدیر و نویسنده میکده ی فرشتگان :

به نام خدایی که حاضراست و ناظر

هدف از ایجاد این وبلاگ نشر مباحث تربیتی و بصیرتی و استفاده از نکته نظرات اندیشمندان معظم و همه دوستان مکرم است .
حبیب غفاری
مدرس زبان و ادبیات
فارسی ، عربی و علوم قرآنی

مولف کتب:

1- نامه نگاری الگویی

2- شرحی مختصر بر دعای کمیل

3- آموزش ادبیات فارسی (1)

4- قاموس افعال قرآن کریم (سه جلد ) ...

habib47@yahoo.com

امکانات وب
Online User
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت